Dişhekimlerinin Katsayı Adaletsizliği

Jun 8, 2014 - 12:31
Oct 2, 2023 - 16:48
Dişhekimlerinin Katsayı Adaletsizliği

2006 yılında çıkarılan yönetmelikle diş hekimlerinin katsayısı 1,1 e yükseltildi (keşke yükseltilmeseydi) ama ne yazık ki aynı havuzdan ek ödeme alan uzmanların katsayıları aynı yönetmelikle 2,5 e yükseltildi böylece diş hekimleri ilk maddi kaybını yaşamış ve bundan sonra aynı ek ödemeyi alabilmeleri için eskisine göre 2 katından daha fazla çalışmaları gerekecekti. Daha sonra çıkarılan yönetmeliklerle ortalamayı tutturamayan uzman hekimlere ortalamadan ek ödeme yapılmaya başlandı bu da aynı havuzdan ek ödeme alan devlet hastanesi diş hekimlerinin cebinden çıktı. Uzman hekimler 65 yaş üstü 5 Yaş altı hastalardan 35 puan alırken,diş hekimleri her yaş grubu hastadan aynı puanı almaya devam etmektedir.

Diş hekiminin teşhis ve tedavi etmesi gereken gingivit için bile 65 yaş üstü bir hastanın muayenesinden uzman hekim reçete yazarsa 35 puanı 2,5 ile çarpılarak 87,5 puan alırken, diş hekiminin 10 muayene puanını 1,3 katsayısı ile çarpılarak 13 puan almaktadır. Bütün bunlar kul hakkı değil de nedir?

Biz devlet hastanelerinde çalışan diş hekimlerinin isteği 'diş hekimleri de uzman hekimler kadar ek ödeme alsınlar' şeklinde anlaşılırsa bu da büyük bir hata olacaktır. Biz devlet hastanelerinde çalışan diş hekimleri ve tüm kamuda çalışan diş hekimlerinin isteği sadece havuza kazandırdığımız gelirin bizlere dağıtılması yönündedir.Aksi taktirde diş hekimleri aynı havuzdan kaşık ile ek ödeme alırken uzman hekimler kepçe ile alacak ki bu da performans sisteminin ruhuna aykırı olacaktır. Yani 40.000 puan yapan diş hekiminin puanı 1,3 ile çarpıldıktan sonra 52.000 net performans puanı üzerinden ek ödeme alırken,aynı performansı yapan uzman hekim 100.000 net performans puanı üzerinden ödeme almaktadır.Oysa gelir havuzuna aynı oranda katkı sağlayan iki unvandan biri iki kat ücret alırken, diş hekiminin emeği adeta yok edilmektedir.Aslında bu durum ADSM lerin de karayazgısı haline gelmiştir.Performans sistemi ne kadar çalışırsan o kadar kazanırsın, hatta ne ekersen onu biçersin esasına dayalı bir sistem ise neden diş hekimlerinin ektiğini diş hekimleri biçmiyor?

Diş hekimleri, Bakanlığın çıkaracağı yönetmelik,g enelge ve uygulamaların her ne olursa olsun ama hakkaniyet esasına dayalı olmasını,

Katsayı uygulaması yerine, girişimsel işlemlerin uluslararası bir norma göre veya meslek birliklerinin belirlediği asgari ücret listesinin aynısı olmasa bile benzer oranlara göre yapılmasının daha uygun olacağını,

Bulaşıcı hastalıklar açısından, günde yaklaşık 30-40 hastaya bakan ve girişimsel işlem öncesi hiç bir tetkik yaptırma fırsatı olmayan, herhangi bir bulaşıcı hastalığı olduğunu sadece hastanın beyanı ile anlayabildiği kadar anlayabilen,bel,boyun fıtığı ve birçok iskeletsel hastalık risklerine maruz kalan bir mesleğin mensupları olarak artık sesimizin duyulmasını ve kat sayı adaletsizliğinin bir çözüme ulaştırılmasını istiyoruz.

Adalet isteyen diş hekimleri...

*Kaynak: gazetesaglik.com