Ege'den Behçet Hastalığı İçin Dev Adım!

Mar 23, 2016 - 17:03
Oct 8, 2023 - 04:00
Ege'den Behçet Hastalığı İçin Dev Adım!
Ege Üniversitesi İlaç Geliştirme ve Farmakokinetik Araştırma Uygulama Merkezi (ARGEFAR) ve TRAPHARM işbirliği ile Türkiye’de ilk defa biyolojik bir ilaç geliştiriliyor. Bu çalışmayla daha önce Türkiye’de hiç yapılmayan, insandaki ilk uygulama (FIH: First in Human) Faz I çalışması ile Behçet ve Ailevi Akdeniz Ateşi hastalıklarında yeni biyolojik moleküle Türk imzası atılmış olacak. Çalışmaların 8 yıl içinde tamamlanması planlanırken proje bölgesel bazda 25 milyon dolara mal olacak. ARGEFAR  ve Türkiye merkezli yenilikçi ve global bir ilaç firması olmak vizyonuyla 2013 yıllında faaliyete başlayan TRAPHARM firması tarafından ortaklaşa geliştirilen biyolojik ilaçla ilgili yürütülen çalışmalar  hakkında basın mensuplarıyla bilgi paylaşımında bulunuldu. Ege Üniversitesi Rektörlüğü Eski Senato Salonu’nda düzenlenen basın toplantısına E.Ü. Rektörü Prof.Dr. Candeğer Yılmaz, Prof.Dr. Sibel Göksel, Doç.Dr. Uğur Önsel Türk ve sanayici Tuygan Göker yürütülen çalışmalar hakkında bilgi vermenin yanı sıra gazetecilerin sorularını yanıtladı. İşbirliği kapsamında yürütülen çalışmalar; Behçet hastalığı ve coğrafyamızda ve ülkemizde görülme sıklığı olan Ailevi Akdeniz Ateşi tedavisinde kullanılmak üzere bir aday molekül geliştirildiği ve bu yeni biyolojik molekülün Türkiye’de bu alanda yapılan ilk klinik çalışması olduğu, faz I klinik çalışmalarının E.Ü. İlaç Geliştirme ve Farmakokinetik Araştırma ve Uygulama Merkezinde başlatıldığı bildirildi. Katkıda Bulunmaya Çalışıyoruz Prof.Dr. Candeğer Yılmaz, 60. yılını kutlayan Ege Üniversitesi için çok özel bir gün olduğunu ifade etti. 28 yıldan beri fikri mülkiyet hakları, patent, üniversite sanayi işbirliği başlıklarının altını doldurmaya çalıştıklarını belirten Yılmaz, “Bu nedenle de mükemmeliyet merkezleri, üretim tesisleri, pilot tesisler, akredite Ar-Ge laboratuvarları olmak üzere; öğretim üyelerimizi de öğrencilerimizi de girişimcilikle biraz daha sık karşılaştırarak, 2023 kalkınma modellemesine katkıda bulunmaya çalışıyoruz. Türkiye 2023 hedeflerine baktığımızda da sağlık konusuna, medikale önemli yer ayrıldığını görüyoruz” dedi. Türkiye'nin İlk Biyoteknolojik İlacı Sağlığı fevkalade önemsediklerinin altını çizen Yılmaz, “Üniversite sanayi işbirliğinde sağlıkla ilgili noktamızda; ARGEFAR dediğimiz Araştırma Geliştirme Farmatolojik Araştırmalar yönünden kullanıyoruz. Tez, analiz ve ilaçla ilgili değerlendirmeleri yapmak için de yine ARGEFAR’ın çalışmalarından yararlanıyoruz. Bugün ARGEFAR işbirliğiyle ilaçta biyolojik bir molekülün öyküsünü ve onun geldiği noktayı sizlerle paylaşmak istiyoruz. Bu paylaşım dünyada bir ilk niteliği taşıyor ve bu nedenle de oldukça önemli. Elimizde biyoteknolojik bir ürün var ve bu ürün bahsi geçen hastalıklarda sağlıklı gönüllülerde, dünyada ilk kez denenme aşamasında; bunun sürecini tamamlamaya çalışıyoruz. Süreç tamamlandığında bu ürün yaklaşık 8 yıl sonra; Türkiye’nin ilk biyoteknolojik ilacı olacak” diye konuştu. İlk Kez İnsanda Kullanılacak Prof. Dr. Görsel, “Faz-III aşamasında çok uluslu, çok kültürlü ve daha fazla sayıda hasta üzerinde  kıyaslamalı bir şekilde ilaç araştırıldığını ifade ederek “Türkiye’de ilk kez insanda kullanım çalışması yapıyoruz ve bu yüzden de çok heyecanlıyız. Gittikçe genişleyen bir vizyona sahip oluyoruz” diye konuştu. Amacımız Uzun Ömürlü Ve Kaliteli Yaşamı Sağlayabilmek Doç. Dr. Uğur Örsel Türk ise Türkiye için en büyük şanslardan birisinin Ege Üniversitesi çatısı altında bulunan ARGEFAR Klinik Merkezi olduğunu ifade ederek “Ülkemizde araştırmalar gösteriyor ki; insanlar artık kronik hastalıklardan dolayı ölüyor. Söz konusu ürün; Ailevi Akdeniz ateşi ve Behçet hastalığı gibi kronik hastalıklar için geliştirilmiştir. Kronik hastalıkları tamamen ilaçla tedavi etmek mümkün değil ancak asıl amacımız uzun ömür ve kaliteli yaşamı sağlayabilmektir” dedi. “2019’da Tamamlayacağız” Sanayici Tuygan Göker de yaklaşık otuz altı  sene kadar yurtdışında çok uluslu bir şirkette ve dünyanın hemen hemen her yerinde çeşitli terapi sahalarında çalıştığını ve ilaç sektöründe de araştırma geliştirmelerde faaliyet gerçekleştirdiklerini belirterek TRPHARM firması olarak vizyonlarının “Türkiye merkezli global bir ilaç firması kurmaktı ve bunu gerçekleştirdik. Benim en büyük arzum Ar-Ge’nin kurulmasıydı ve bu doğrultuda tüm dünyada yenilikçi ürünlerle çalışmaya başlamak, biyoteknolojik imalat yapabilmek için bir imalathane kurmaktı ve Mayıs ayında bunun temelini atacağız, 2019’da tamamlayacağız” diye konuştu. *Kaynak: Ege Ajans