Bu Besinler Belirli İlaçlarla Etkileşime Giriyor!

Mar 3, 2016 - 23:22
Sep 28, 2023 - 08:17
Bu Besinler Belirli İlaçlarla Etkileşime Giriyor!
Bazı ilaçlarla birlikte tüketilen besinler hayatı tehlikeye sokabiliyor. Bazı besinler ilaçların vücutta yararını azaltabilir, arttırabilir veya etkisini ortadan kaldırabilir. İşte ilaçlarla en çok etkileşime giren besinlerin bazıları... 1) Greyfurt Yiyeceklerin ilaçlar üzerine etkisinde çokça adını duyduğumuz besinlerden biri greyfurttur. Atorvastatin, simvastatin ya da lovastatin gibi kolesterol düşürücü ilaçlar greyfurtla beraber alındığında kanda olması gereken dozdan daha yüksek seviyede bulunurlar. Bu durum mide kanamalarına sebep olabilmektedir. Greyfurt kalp ilaçları ile birlikte alındığında ritmi bozarak kalp krizlerine neden olabilir. Aynı şekilde tansiyon ilaçları ile birlikte alındığında da kan basıncının aşırı düşmesine neden olarak önemli sorunlar oluşturabilir. Greyfurt ayrıca antihistaminiklerle, tiroid ilaçları, doğum kontrol ilaçları, mide asit bloker ilaçları ve bazı öksürük ilaçları ile de etkileşime girerek bu ilaçların vücuttaki kullanımını değiştirir. Greyfurt tüketildikten 24 saat sonra bile bazı ilaçlarla etkileştiği söylenir. Bence herhangi bir ilaç kullanıyorsanız önlem olarak greyfurt tüketmemekte fayda var. 2) Meyan Kökü Ülkemizde özellikle güneydeki illerde tüketimi olan meyan kökü eczanelerde ve aktarlarda besin desteği veya bitki olarak da satılır. Tansiyon ilaçları ve kalp ilaçları ile etkileşime girer. Kalp hastalarında kullanılan ilaçların aktivitesi arttırarak kalbin düzensiz çalışmasına neden olur. Tansiyon ilaçlarının da etkisini azaltır. Fazla tüketiminden kaçınılmalıdır. 3) Tiramin İçeren Besinler İlaçların vücuttaki etkisini değiştiren bir diğer besin grubu, tiramin içerenlerdir. Çikolata, işlenmiş etler, fermente soya ürünleri, soya sosu, dana ciğeri tiraminden zengin besinlerdir. Depresyon tedavisinde kullanılan antidepresan ilaçlar ve Parkinson hastalığında kullanılan ilaçlar ile etkileşime girerek bu ilaçların vücuttaki etkisini arttırarak yüksek tansiyon, kusma terleme ve ödem yapabilirler. 4) Süt ve Süt Ürünleri   Bazı antibiyotikler, romatizma ilaçları ve demir ilaçlarının vücutta emilimini bozabilir. Bu nedenle bu ilaçları süt ve ürünlerinin kullanımından 2 saat önce veya 6 saat sonra tüketmeye özen göstermek gerekir.   **Yukarıda yazılanlar sadece bilgilendirme amaçlıdır. Doktorunuzun tavsiyesi yerine geçemez. İlaçlarınızı doktorunuzun size önerdiği şekilde ve dozda kullanmaya dikkat edin! Besin-ilaç etkileşimi için kullandığınız ilaçları doktorunuza veya eczacınıza danışın.